Herunder ser du det aktuelle udvalg af Byrne-bækkener. Husk! Hos CymbalOne køber du præcis dét bækken, du ser i klippet.
Trommer har været Ray Byrnes store interesse i mere end 25 år. Ray fik som barn sit første trommesæt - et gammelt Rogers - af sin fars bedste ven, og allerede dér startede fascinationen af bækkener.
Fascinationen var så stærk at Ray allerede som barn, begyndte at eksperimentere med omhamring af de bækkener han havde.
Rays interesse for musikinstrumenter i det hele taget, ledte til at han kom ind som instrumentbygger på Roberto-Venns School of Luthiery, hvor han lærte at bygge og reparere guitarer. Efter nogle år som færdiguddannet guitarbygger, besluttede han sig for at vende tilbage til hans barndoms kærlig: nemlig bækkenerne. Det var her at Ray begyndte at importere B20 blanks, til færdiggørelse i eget værksted.
Ud fra disse rå og ubehandlede bronzeskiver, former og skaber Ray hvert eneste bækken. Ved at give hvert eneste bækken al den tid og opmærksomhed det kræver, får Ray det optimale ud af sin bronze, og landet det i én af disse serier:
Individuelt håndhamrede bækkener der er fuldt drejet på toppen, dog med mindre områder af den originale rå bronze, hvor mærkerne efter hammeren er landet dybest.
Individuelt håndhamrede bækkener, med en fuldt drejet bund og delvist drejet top, hvilket efterlader omkring en fjerdedel af bækkenets oprindelige rå overflade. Dette giver en lidt tørrere og mere artikuleret klang.
Uanset hvilken af serierne man vælger fra Byrne Cymbals, så er hvert eneste bækken fuldstændigt unikt, og adskiller sig således også der fra masseproducerede bækkener.
Hvert bækken bliver hamret og drejet, når en ordre modtages. Intet kommer fra hylden!
Hvert bækken starter som et helt råt stykke B20 bronze. En såkaldt "blank". Denne produceres i Tyrkiet, og fragtes efterfølgende til USA.
En "blank" er en rå bronzeplade, der er valset - af mange omgange - fra at være en lille klump bronze, til en stor cirkular skive. Denne form for varm-valsning, er med til at forme strukturerne i metallet, og bidrager positivt med en mere detaljeret klang.
Efter at bronzen er blevet valset ud til den ønskede størrelse, får den udstanset klokken i varm tilstand. Herefter opvarmes bronzen endnu engang, for til sidst at ryge i et koldt basin med vand, hvilket hærder metallet og giver dets styrke.
På nuværende tidspunkt ligner blank'en mest af alt en stor, skæv og ramponeret bronze-chip, med misfarvninger og sod fra ovnen.
Hvert af disse tyrkiske blanks, bliver herefter håndhamret på Ray's værksted i Illinois.
Når bækkenet er hamret, kontrollerer Ray formen på bækkenet, og lader det herefter hvile i flere dage - måske uger.
Hvert bækken for altså lov til at hvile, hvad enten det er blevet hamret eller drejet på. Det giver metallet mulighed for at arbejde, og således trækkes den bedst mulige klang ud af bækkenet. Det er også vigtigt i forhold til at tage styring over klangen, og dermed hvordan bækkenet i sidste ende kommer til at lyde. Selv efter kun 24 timer, er klangforskellen som nat og dag.
Husk på, at processen med at hamre formen frem i bækkenet, strækker og trækker i metallet i sådan en grad, og det på et tidspunkt får det til at blive helt blødt og blævrende. Hvilen giver bækkenet mulighed for igen at vende tilbage til dets naturlige hårdhedsstadie.
Retningen hvorved bækkenet er hamret, fra center til kant versus kant til center, mønstret, hamrens vægt - altsammen spiller ind på den endelige klang.
Efter indledingsvist at have hamret bækkenet på toppen, bliver det vendt, og hamringen fortsættes på undersiden. Bækkenets krumning kan forstærkes gennem cirkulære hamringsmønstre fra bunden af bækkenet.
Top-hamring versus bund-hamring har også radikal betydning for slutresulatet. Et overvejende top-hamret bækkenet vil være stift, hvor et meget bund-hamret bækken vil være løst og mere blævrende.
Udformningen af et ægte håndhamret bækken, inkluderer bund-hamring, hvorfor håndhamrede bækkener altid vil være lidt blødere end maskinhamrede bækkener.
Til sidst bliver bækkenet drejet. Drejningen foranleder små klang-riller i overfladen, ligesom det gør det muligt at lave bækkenet tyndere uden ved kanten. Dette medvirker til at kontrollere bækkenets generelle spredning og "wash".
Musikere som Jay Bellerose og Matt Chamberlain har indspillet med Byrne bækkener - Jay på Alison Kraus & Robert Plants album "Raise the Roof" og Matt på Pistol Annies' album "Interstate Gospel" (hvis du vil tjekke det ud).